Vraag 1: Hoe is het in zijn algemeen bevallen?

Mocht je opkijken tegen het beginnen van een carrièreswitch en het traject van het geschiktheidsonderzoek, dan ben je niet de enige. Alledrie onze talenten gaven namelijk aan dat zij het aanvankelijk ook best pittig vonden. Het is een hoop informatie die op je afkomt, wat in het begin overweldigend kan zijn. Gelukkig kwamen ze er snel achter dat met wat tijd om te wennen, de begeleiding vanuit ECHT Onderwijs en het simpelweg maken van vlieguren in de praktijk, alles uiteindelijk klikte en op zijn plek viel. 

Vraag 2: Waar had je het meeste moeite mee?

Wat prominent naar voren kwam bij deze vraag waren vooral de hoge verwachtingen en de hoeveelheid werk die gedaan en bijgehouden moest worden. Naast 3 of 4 dagen voor de klas staan, moet je immers ook portfolio’s bijhouden, de WisCat halen en ook nog jezelf voorbereiden op het praktijkassessment. Stress voor dit laatste is ook zeker niet vreemd, maar gelukkig werden de assessoren als realistisch ervaren door onze talenten. De verwachtingen liggen hoog, maar bleken wel degelijk haalbaar te zijn, dus die stress was eigenlijk onnodig. Kortom, met een ouderwetse portie hard werk en een goede planning kom je een heel eind!

Vraag 3: Waren er dingen die juist makkelijker gingen dan je had verwacht?

Geen zorgen, het is zeker niet allemaal lastig! Hier kwamen uiteenlopende dingen uit. Een van onze talenten, die aangaf een zwakke rekenaar te zijn geweest, was positief verrast dat ze de WisCat zonder al te veel slag of stoot in één keer wist te halen. Een ander gaf aan dat de lessen in het algemeen een duidelijke en makkelijke opbouw hadden, waardoor ze goed te volgen waren. Ook het praktijkassessment werd in de praktijk positief ervaren. Zoals al eerder genoemd waren de assessoren realistische mensen, die het talent gerust stelden, duidelijk communiceerden en een inzichtelijk reflectiegesprek verzorgden. Hun verslaggeving zat bovendien boordevol leerzame details, wat benadrukt dat het praktijkassessment stiekem helemaal niet zo eng en intimiderend is.

Vraag 4: Waren er competenties die jij al kon valideren en aantonen dat je ze al kon, waardoor je ze niet meer hoefde te leren?

Wellicht niet iets waar je gelijk aan denkt, maar wel een belangrijke en leerzame vraag om aan onze talenten te stellen. Het is namelijk zo dat aan het begin van het traject, je bewijs van kennis en/of kunde kan leveren voor bepaalde onderdelen. Hierdoor hoef je deze onderdelen of vakken niet meer te volgen gedurende het traject. Alle drie onze talenten konden bijvoorbeeld onderzoeksvaardigheden valideren, door aan te tonen een succesvolle scriptie te hebben geschreven voor een vorige opleiding. Daarnaast konden twee van de drie ook nog de competentie pedagogisch handelen in de praktijk niveau 1 valideren, omdat ze al LevelUp modules hadden afgerond op dit gebied. Dit scheelde hen weer een stuk studie in de tweede helft van het schooljaar.

Vraag 5: Hoe heb je het sollicitatieproces bij ECHT ervaren?

Een vraag met een ietwat andere focus, maar zeker niet minder inzichtgevend. Toen er werd gevraagd naar het sollicitatieproces bij ECHT Onderwijs, vielen er woorden als prettig, flexibel, makkelijk en soepel. Bovendien gaven ze alle drie aan dat het een vlot proces was, waardoor ze snel aan de slag konden. Een van de talenten kon zelfs binnen vijf dagen haar vorige baan opzeggen. Wat echter de belangrijkste feedback was, was dat ze voelden dat er oprechte interesse werd getoond in hun interesses en inzichten, en dat er goed gehoor werd gegeven aan de harde eisen. “Een prettig gesprek in plaats van een verkooppraatje”, werd er verteld, en dat is precies waar we bij ECHT Onderwijs naar streven.

Overweeg je zelf een carrièreswitch, en heb je ook behoefte gekregen aan zo’n goed gesprek na deze blog die wellicht wat meer over kwam als een verkooppraatje? Dan kun je vrijblijvend een gesprek inplannen met een van onze zij-instroomadviseurs. Als je nieuwsgierig bent naar meer ervaringen van zij-instromers in het onderwijs, check dan vooral ook bijvoorbeeld onze video’s of podcasts.